Günther Förg, Olaf Metzel, Lorenz Strassl – La Boum III

Günther Förg, Olaf Metzel, Lorenz Strassl – La Boum III
Günther Förg, Olaf Metzel, Lorenz Strassl – La Boum III
Günther Förg, Olaf Metzel, Lorenz Strassl – La Boum III
Günther Förg, Olaf Metzel, Lorenz Strassl – La Boum III

La Boum III to prezentacja prac trzech niemieckich artystów należących do różnych generacji i pracujących w różnych technikach. Günther Förg w ostatnich dekadach zaliczany do najbardziej znaczących postaci niemieckiej międzynarodowej sceny artystycznej. Jego trzy wielkoformatowe zdjęcia z 2006 roku są reprezentatywne dla fotograficznej twórczości artysty od lat 80. kontynuującego zainteresowania tematyką architektoniczną. W seriach fotografii realizowanych w Krefeld, Dessau, Frankfurcie, Wiedniu, Barcelonie, Moskwie, Pradze, Tel Avivie podejmował problematykę racjonalnych tradycji modernizmu, estetyki i utopii Bauhausu, architektury faszystowskiej i przede wszystkim współczesnych sposobów postrzegania tych tradycji. Monumentalnych rozmiarów obraz (2005) to z kolei imponujący przykład polemicznego dialogu z modernistycznym dziedzictwem na gruncie malarstwa, pełnego przewrotnych odniesień do minimalizmu i abstrakcji geometrycznej.

Tegeler Weg (2004) Olafa Metzla to praca graficzna związana z jego rzeźbiarską realizacją prezentowaną przed dwoma laty w ramach wystawy Zur Vorstellung des Terrors: Die RAF w Kunst-Werke w Berlinie, przedstawiającą dwie ściany betonowego muru pokrytego strukturą prześwitujących otworów. Monachijski twórca, znany z zaangażowanej politycznie sztuki, tłumaczył, że Tegeler Weg to ulica w północnej części Berlina prowadząca do siedziby sądu, w którym odbywały się pierwsze procesy lewicowych wywrotowców.

Instalacja Lorenza Strassla (2007) jest przykładem charakterystycznej dla niego metody kreowania nowych, często zagadkowych znaczeń przy użyciu dość banalnych przedmiotów. Jedno z serii jego zdjęć jest z kolei zapisem inscenizowanych sytuacji, aranżowanych przy użyciu zwyczajnych, domowych akcesoriów, mebli i ulotnych elementów jak ogień, woda, dym. Te zaskakujące przedstawienia, intrygujące trudnym do rozszyfrowania sensem, krótkotrwałe w rzeczywistej formie istnieją tylko w fotograficznych utrwaleniach.

Kurator: Robert Crotla