Jerzy Goliszewski – Lac Bleu



Formy tworzone przez Jerzego Goliszewskiego, choć oscylują wokół rzeźby, to bliżej im do malarstwa. Rozległa drewniana konstrukcja, która wypełniła przestrzeń galerii posiada konkretne osadzenie w tajemniczym tytule „Lac Bleu”. Złożona z tysięcy drobnych elementów, perfekcyjnie wycyzelowana forma przypomina słupki ogromnego radiowego equalizera i wydaje się równie dynamiczna. Towarzysząca jej ceramiczna mozaika odnosi się zarówno do basenów Hockneya, jak i impresjonistycznych nenufarów Moneta. „Lac Bleu” to urokliwy „niebieski staw” w Alpach.
W strukturach Jerzego Goliszewskiego splatają się dwa doświadczenia. Bionika zajmuje się badaniem form i konstrukcji stworzonych przez naturę. Kompozycja form w przestrzeni, poszukiwania strukturalistyczne i tradycja abstrakcyjna leżą u podstaw Pracowni Wiedzy o Działaniach i Strukturach Wizualnych prof. Jacka Dyrzyńskiego na warszawskiej Akademii, w której powstała praca dyplomowa Goliszewskiego. Instalacja „Lac Bleu” łączy te praktyki w poetycki sposób. Poprzez redukcję i multiplikację Goliszewski konstruuje harmonijną panoramę. W skrajnie zgeometryzowanej, monumentalnej formie „Lac Bleu” kryje się analiza górskiego pejzażu z okolic Chamonix.
tekst: Justyna Kowalska