Dni wideo w Galerii Le Guern




Galeria Le Guern w dniach od 7 do 10 listopada (od środy do soboty) zaprasza na przegląd realizacji wideo Andrzeja Karmasza, Alicji Karskiej i Aleksandry Went, Aleksandry Polisiewicz, Marty Deskur. Zaprezentujemy 26 filmów, częściowo pokazywanych już w naszej galerii, w kilku przypadkach będą to premierowe pokazy a część filmów będzie po raz pierwszy prezentowanych w Warszawie.
Od środy do soboty, dwa razy dziennie, o godz. 13.00 i 17.00 będziemy rozpoczynać pokaz obejmujący 26 filmów.
Pośród trzech filmów Andrzeja Karmasza przypomnimy prezentowany w galerii w ramach jego indywidualnej wystawy w 2005 roku Silence of Taming. Zapis procesu kreowania jego wizerunku w roli gejszy, pokazuje sposób i warsztat inscenizowania przed kamerą sztucznych osobowości artysty. Sceny w studiu przed lustrem, lekcje makijażu i poruszania się pod okiem tokijskiej gejszy Suzuno ukazują cały, rzetelnie wystudiowany, performatywny teatr zachowań, gestów, przybieranych póz.
W Feet above the ground (2006) nakręconym w Tajlandii oglądamy Karmasza upodabniającego się do kobiety Akha z etnicznej grupy nomadów żyjących w północnej Tajlandii.
Najnowszy film Karmasza Niiza Hotto Plaza (2006-2007) nie prezentowany dotąd w Warszawie to zaskakujący obraz rejestracji spotkań Japonek i Japończyków, którzy przebrani w polskie stroje folklorystyczne tańczą polskie tańce ludowe. Sceny zostały zarejestrowane w budynku Niiza Hotto Plaza na przedmieściach Tokio, gdzie od lat regularnie spotykają się japońscy miłośnicy polskiego folkloru.
W zestawie filmów Alicji Karskiej i Aleksandry Went będzie można zobaczyć ich najnowszą realizację, której premierowy pokaz trwa właśnie w Brukseli, gdzie w ramach wystawy Agorafolly pokazywana jest ich wideo instalacja Kino Dream (2007).
Na dwóch ekranach zainstalowanych naprzeciw siebie emitowane są obrazy z udziałem tej samej kilkunastoletniej dziewczynki. Na jednym z nich widzimy ją bawiącą się i tańczącą na scenie z desek w jakimś opustoszałym miejscu, na drugim, siedzącą na widowni pustego kina i oglądającą siebie samą w scenach z filmu prezentowanego na pierwszym ekranie. Premierowy pokaz będzie miał Obieg zamknięty (2006), film z nieruchomą rejestracją dwóch basenów i niekończącą się cyrkulacją wody przepływającą pomiędzy dwoma zbiornikami oraz Inspekty (2006) krótki zapis na temat projektu, zrealizowanego rok wcześniej dla Galerii Le Guern.
Przypomnimy również kilka znanych już filmów Karskiej i Went, pokazywanych wielokrotnie w polskich i zagranicznych instytucjach (w Warszawie, Gdańsku, Haarlemie, Metzu, Nowym Jorku, Wiedniu, Paryżu), m.in. ich studencką jeszcze realizację Projektowanie i organizacja przestrzeni (2002) nagrodzoną na „Film-video Competition” w Osslo w 2004 roku, film Stągiewna 45 (2004), pokazywaną przed kilkoma miesiącami w warszawskiej Zachęcie Kołysankę (2006), Pamiątkę (2007) i nagrodzoną na polskiej edycji Festiwalu Filmów Jednominutowych krótką formę filmową Peter i Jana (2006).
Prezentowany w galerii przed niespełna rokiem projekt Aleksandry Polisiewicz Wartopia I zostanie przypomniany filmem będącym kilkuminutową animacją komputerową. W zmieniających się ujęciach i perspektywach kolejne kadry pokazują architekturę Warszawy zrekonstruowanej przez artystkę w programie 3D według nigdy niezrealizowanych planów niemieckich architektów opracowanych na początku II wojny światowej.
God Allah i Portret trumienny JP II to dwa filmy, które w zeszłym roku można było oglądać w ramach indywidualnej wystawy artystki w Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskim w Warszawie.
W obu realizacjach autorka przekształciła medialne obrazy w ornamentalne struktury, w God Allah bazując na materiałach z internetu na temat samobójczych zamachów terrorystycznych, w Portrecie trumiennym JP II, czerpiąc z telewizyjnych doniesień (emitowanych na ekranie tekstów) dotyczących śmierci papieża Jana Pawła II.
W Nieświadomym lustrowaniu informacji (2005) posługując się techniką found footage, przeplatając wizerunki polityków (kandydatów na prezydenta RP w wyborach 2005 roku) ze scenami pogrzebów, katastrof i kadrami z filmów, artystka przedstawiła dynamiczny montaż obrazów, w których krytyka polityczna łączy się z krytyką feministyczną. Z wcześniejszych filmów Polisiewicz zostanie pokazana m.in. Ulica Św. Jana (2001/2002) zrealizowana w oparciu o technikę animacji cyfrowej. Rejestrowane internetową kamerą sekwencje ruchu ulicznego, autorka przekształciła w niemal abstrakcyjne, bardzo dekoracyjne obrazy rytmicznie pulsujące zmieniającymi się wzorami.
Film Marty Deskur Maria Magdalena (Chopin i Klara) zrealizowany w 2005 roku dotychczas w Polsce prezentowany był tylko w Krakowie. Autorka przywołuje w nim dwuznaczności narosłe wokół biblijnej postaci Marii Magdaleny.
Film z udziałem nastoletniej dziewczyny uwodzi wyszukaną estetyką kadrów, narracją współgrającą z muzyką Chopina i powabną urodą nastolatki. W bardzo zmysłowych obrazach obecne są charakterystyczne również dla fotograficznych prac artystki odniesienia do ikonografii chrześcijańskiej.
Z wcześniejszych filmów przypomnimy prezentowane już w galerii w 2004 roku Fanshon Street (2002) i Welon to moje włosy (1999). Pierwszy jest rejestracją sposobów noszenia chust przez muzułmanki mieszkające na berlińskim Kreuzbergu, w drugim oglądamy krótkie sekwencje pokazujące upinanie i układanie welonu zakonnego.
Premierowy pokaz będzie miał film Klara i Pico. Taekwando (2003) Dynamiczne sceny z udziałem siostrzenicy i siostrzeńca artystki będzie można porównać z obrazami znanego już, wcześniejszego o pięć lat filmu również z ich udziałem Klara i Pico krzyczące (1998).