Dni wideo w Galerii Le Guern

Dni wideo w Galerii Le Guern
Dni wideo w Galerii Le Guern
Dni wideo w Galerii Le Guern
Dni wideo w Galerii Le Guern

Galeria Le Guern w dniach od 7 do 10 listopada (od ┼Ťrody do soboty) zaprasza na przegl─ůd realizacji wideo Andrzeja Karmasza, Alicji Karskiej i Aleksandry Went, Aleksandry Polisiewicz, Marty Deskur. Zaprezentujemy 26 film├│w, cz─Ö┼Ťciowo pokazywanych ju┼╝ w naszej galerii, w kilku przypadkach b─Öd─ů to premierowe pokazy a cz─Ö┼Ť─ç film├│w b─Ödzie po raz pierwszy prezentowanych w Warszawie.

Od ┼Ťrody do soboty, dwa razy dziennie, o godz. 13.00 i 17.00 b─Ödziemy rozpoczyna─ç pokaz obejmuj─ůcy 26 film├│w.

Po┼Ťr├│d trzech film├│w Andrzeja Karmasza przypomnimy prezentowany w galerii w ramach jego indywidualnej wystawy w 2005 roku Silence of Taming. Zapis procesu kreowania jego wizerunku w roli gejszy, pokazuje spos├│b i warsztat inscenizowania przed kamer─ů sztucznych osobowo┼Ťci artysty. Sceny w studiu przed lustrem, lekcje makija┼╝u i poruszania si─Ö pod okiem tokijskiej gejszy Suzuno ukazuj─ů ca┼éy, rzetelnie wystudiowany, performatywny teatr zachowa┼ä, gest├│w, przybieranych p├│z.

W Feet above the ground (2006) nakr─Öconym w Tajlandii ogl─ůdamy Karmasza upodabniaj─ůcego si─Ö do kobiety Akha z etnicznej grupy nomad├│w ┼╝yj─ůcych w p├│┼énocnej Tajlandii.

Najnowszy film Karmasza Niiza Hotto Plaza (2006-2007) nie prezentowany dot─ůd w Warszawie to zaskakuj─ůcy obraz rejestracji spotka┼ä Japonek i Japo┼äczyk├│w, kt├│rzy przebrani w polskie stroje folklorystyczne ta┼äcz─ů polskie ta┼äce ludowe. Sceny zosta┼éy zarejestrowane w budynku Niiza Hotto Plaza na przedmie┼Ťciach Tokio, gdzie od lat regularnie spotykaj─ů si─Ö japo┼äscy mi┼éo┼Ťnicy polskiego folkloru.

W zestawie film├│w Alicji Karskiej i Aleksandry Went b─Ödzie mo┼╝na zobaczy─ç ich najnowsz─ů realizacj─Ö, kt├│rej premierowy pokaz trwa w┼éa┼Ťnie w Brukseli, gdzie w ramach wystawy Agorafolly pokazywana jest ich wideo instalacja Kino Dream (2007).

Na dw├│ch ekranach zainstalowanych naprzeciw siebie emitowane s─ů obrazy z udzia┼éem tej samej kilkunastoletniej dziewczynki. Na jednym z nich widzimy j─ů bawi─ůc─ů si─Ö i ta┼äcz─ůc─ů na scenie z desek w jakim┼Ť opustosza┼éym miejscu, na drugim, siedz─ůc─ů na widowni pustego kina i ogl─ůdaj─ůc─ů siebie sam─ů w scenach z filmu prezentowanego na pierwszym ekranie. Premierowy pokaz b─Ödzie mia┼é Obieg zamkni─Öty (2006), film z nieruchom─ů rejestracj─ů dw├│ch basen├│w i nieko┼äcz─ůc─ů si─Ö cyrkulacj─ů wody przep┼éywaj─ůc─ů pomi─Ödzy dwoma zbiornikami oraz Inspekty (2006) kr├│tki zapis na temat projektu, zrealizowanego rok wcze┼Ťniej dla Galerii Le Guern.

Przypomnimy r├│wnie┼╝ kilka znanych ju┼╝ film├│w Karskiej i Went, pokazywanych wielokrotnie w polskich i zagranicznych instytucjach (w Warszawie, Gda┼äsku, Haarlemie, Metzu, Nowym Jorku, Wiedniu, Pary┼╝u), m.in. ich studenck─ů jeszcze realizacj─Ö Projektowanie i organizacja przestrzeni (2002) nagrodzon─ů na ÔÇ×Film-video CompetitionÔÇŁ w Osslo w 2004 roku, film St─ůgiewna 45 (2004), pokazywan─ů przed kilkoma miesi─ůcami w warszawskiej Zach─Öcie Ko┼éysank─Ö (2006), Pami─ůtk─Ö (2007) i nagrodzon─ů na polskiej edycji Festiwalu Film├│w Jednominutowych kr├│tk─ů form─Ö filmow─ů Peter i Jana (2006).

Prezentowany w galerii przed niespe┼éna rokiem projekt Aleksandry Polisiewicz Wartopia I zostanie przypomniany filmem b─Öd─ůcym kilkuminutow─ů animacj─ů komputerow─ů. W zmieniaj─ůcych si─Ö uj─Öciach i perspektywach kolejne kadry pokazuj─ů architektur─Ö Warszawy zrekonstruowanej przez artystk─Ö w programie 3D wed┼éug nigdy niezrealizowanych plan├│w niemieckich architekt├│w opracowanych na pocz─ůtku II wojny ┼Ťwiatowej.

God Allah i Portret trumienny JP II to dwa filmy, kt├│re w zesz┼éym roku mo┼╝na by┼éo ogl─ůda─ç w ramach indywidualnej wystawy artystki w Centrum Sztuki Wsp├│┼éczesnej Zamku Ujazdowskim w Warszawie.

W obu realizacjach autorka przekszta┼éci┼éa medialne obrazy w ornamentalne struktury, w God Allah bazuj─ůc na materia┼éach z internetu na temat samob├│jczych zamach├│w terrorystycznych, w Portrecie trumiennym JP II, czerpi─ůc z telewizyjnych doniesie┼ä (emitowanych na ekranie tekst├│w) dotycz─ůcych ┼Ťmierci papie┼╝a Jana Paw┼éa II.

W Nie┼Ťwiadomym lustrowaniu informacji (2005) pos┼éuguj─ůc si─Ö technik─ů found footage, przeplataj─ůc wizerunki polityk├│w (kandydat├│w na prezydenta RP w wyborach 2005 roku) ze scenami pogrzeb├│w, katastrof i kadrami z film├│w, artystka przedstawi┼éa dynamiczny monta┼╝ obraz├│w, w kt├│rych krytyka polityczna ┼é─ůczy si─Ö z krytyk─ů feministyczn─ů. Z wcze┼Ťniejszych film├│w Polisiewicz zostanie pokazana m.in. Ulica ┼Üw. Jana (2001/2002) zrealizowana w oparciu o technik─Ö animacji cyfrowej. Rejestrowane internetow─ů kamer─ů sekwencje ruchu ulicznego, autorka przekszta┼éci┼éa w niemal abstrakcyjne, bardzo dekoracyjne obrazy rytmicznie pulsuj─ůce zmieniaj─ůcymi si─Ö wzorami.

Film Marty Deskur Maria Magdalena (Chopin i Klara) zrealizowany w 2005 roku dotychczas w Polsce prezentowany by┼é tylko w Krakowie. Autorka przywo┼éuje w nim dwuznaczno┼Ťci naros┼ée wok├│┼é biblijnej postaci Marii Magdaleny.

Film z udzia┼éem nastoletniej dziewczyny uwodzi wyszukan─ů estetyk─ů kadr├│w, narracj─ů wsp├│┼égraj─ůc─ů z muzyk─ů Chopina i powabn─ů urod─ů nastolatki. W bardzo zmys┼éowych obrazach obecne s─ů charakterystyczne r├│wnie┼╝ dla fotograficznych prac artystki odniesienia do ikonografii chrze┼Ťcija┼äskiej.

Z wcze┼Ťniejszych film├│w przypomnimy prezentowane ju┼╝ w galerii w 2004 roku Fanshon Street (2002) i Welon to moje w┼éosy (1999). Pierwszy jest rejestracj─ů sposob├│w noszenia chust przez muzu┼émanki mieszkaj─ůce na berli┼äskim Kreuzbergu, w drugim ogl─ůdamy kr├│tkie sekwencje pokazuj─ůce upinanie i uk┼éadanie welonu zakonnego.

Premierowy pokaz b─Ödzie mia┼é film Klara i Pico. Taekwando (2003) Dynamiczne sceny z udzia┼éem siostrzenicy i siostrze┼äca artystki b─Ödzie mo┼╝na por├│wna─ç z obrazami znanego ju┼╝, wcze┼Ťniejszego o pi─Ö─ç lat filmu r├│wnie┼╝ z ich udzia┼éem Klara i Pico krzycz─ůce (1998).


´╗┐